15 november 2012

pompoensoep met een oosterse twist

Niets heerlijker dan een enorme pan soep maken en deze zowel vers opeten als in gedeelten invriezen. In deze periode wemelt het van de pompoenen. Een grote favoriet bij mij. Voordeel van pompoenen is, dat ze lekker lang houdbaar zijn. Je kunt er bovendien eindeloos mee variëren. Vaak hoor je dat een pompoen weliswaar lekker smaakt, maar dat het een behoorlijke klus is om de pompoen te schillen. Vrees niet: als je een goede pompoen hebt, dan kun je de schil er gewoon op laten zitten. Snij de pompoen open, verwijder de draden en de pitten en snij dan de rest in stukken, met schil en al. Die schil wordt helemaal zacht tijdens het koken. Omdat ik de soep pureer, zie je de schil ook niet meer. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?


 

Nodig

  • 1 grote pompoen (of twee kleintjes)
  • 2 uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 serehstengel
  • 1 el verse gember
  • 1 tl gemalen korianderzaad
  • 1/2 tl (surinaamse) kerriepoeder
  • 1 blikje kokosmelk
  • 1 liter groentebouillon
  • evt. een kneepje Harissa voor wat meer pit
  • olijfolie


Bereiding

  1. Snij de pompoen, (binnenstuk van de) serehstengel, uien en de knoflook in grove stukken.
  2. Rasp de gember.
  3. Verhit de olie en fruit de ui, serehstengel, knoflook even aan.
  4. Voeg dan de gember en de kruiden toe.
  5. Na een minuut of 2 de pompoen erbij en nog even een paar minuten bakken.
  6. Voeg dan de bouillon toe en breng aan de kook.
  7. Als de pompoen gaar is, kun je de kokosmelk en eventueel de harissa bijvoegen.
  8. Pureer de soep helemaal glad.



2 opmerkingen:

Sjoukje zei

Ik heb een onovertroffen pompoensoep, vind ik zelf, met knolselderij. Zo maak ik hem altijd. Vandaag toch maar eens dit recept geprobeerd, en de pan is helemaal leeg. Het bezoek vond het heerlijk, en mijn eigen gezin ook. Jongste: "Deze soep is veel lekkerder dan die andere die jij altijd maakt". Mijn man, terwijl hij voor de derde keer opschept: "Verrukkelijk! Voortaan moet je hem altijd zo maken!". Hmtja, de boodschap is duidelijk. Dus, ere wie ere toe komt: Deze soep is echt super!

Unknown zei

He wat leuk Sjoukje! Altijd spannend als je hoort dat iemand op dat moment jouw recept gebruikt, terwijl er gasten komen. Stel je voor he... Ik was dan ook opgelucht dat de soep zo goed beviel!

Een reactie posten