17 november 2012

Speculaaskruiden

Wat het recept is voor speculaaskruiden is niet te zeggen. Een korte speurtocht op het internet levert al tientallen recepten op. De een met foelie, de ander met witte peper, de volgende met beide. En zo verder. Zo zie je maar: smaken verschillen en over smaak valt niet te twisten. Ik heb mijn eigen voorkeur voor de samenstelling van speculaaskruiden. Onderstaand recept levert een aardige hoeveelheid op. Ik gebruik wat ik nodig heb en de rest bewaar ik in een afsluitbaar potje. De kruiden gaan voornamelijk in baksels, maar ik gebruik het ook regelmatig in gerechten als stoofschotels, lamsgehakt en mexicaanse gerechten. In dat geval volstaat een snufje.





Nodig
  • 8 tl kaneel
  • 2 tl kruidnagel
  • 2 tl gemberpoeder
  • 2 tl korianderpoeder
  • 1 tl nootmuskaat
  • 1 tl anijspoeder
  • 1/2 tl kardemom
  • 1/2 tl piment
Bereiding
  1. Meng alle ingrediƫnten. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten