5 december 2012

Boule

Laatst heb ik me toch een geweldige ontdekking gedaan! Zelf brood bakken vind ik erg leuk, maar zelf kneden verschrikkelijk. Gelukkig heb ik een KitchenAid-keukenrobot die al het kneedwerk voor me doet. Ik gooi alles bij elkaar, zet hem aan en drink op mijn gemak een kopje koffie. Alleen, soms gaat een keukenmachine toch een keer kapot. Terwijl het apparaat bij de reparateur stond, had ik toch zin in vers brood. Maar ja, dat kneden he, dat hield me tegen. Totdat ik steeds vaker las over 'no knead bread'. Brood bakken zonder te kneden. Een poging waard, leek me. Gisteren heb ik de start gemaakt en vandaag gebakken. Geweldig! Een kind kan de was doen. Dit brood is ook makkelijk samen met kinderen te maken. Juist omdat je alleen hoeft te roeren en te wachten.

Het enige dat je wel moet hebben is tijd. Tijd om het brood te laten rijzen. 's Avonds heb ik alles door elkaar geroerd, in twee kommen gedaan en afgedekt. Het deeg heeft de hele nacht staan rijzen. En vanmorgen heb ik er twee broden van gevormd, nog eens laten rijzen en hup, de oven in. Mijn lunch bestond uit een stukkie vers brood met roomboter, meer was niet nodig. Een aanrader dus! Het handige is, dat je de rijs ook in de koelkast kunt doen. Het deeg blijft rustig twee weken goed in de koelkast. Door ineens een dubbele hoeveelheid te maken en het deeg in porties te verpakken, kun je zo gedurende twee weken geregeld dit Franse brood maken. Als je het een keer geproeft hebt, zul je snappen waarom dit zo handig is. Het brood is gewoon erg lekker!

Op zich hoef je het deeg niet een hele nacht te laten rijzen, maar het mag wel. Minimale eerste rijstijd is twee uur. Als je het deeg langer dan een nacht wilt laten rijzen, zet het dan rustig in de koelkast.

Het recept levert twee broden op. Ik heb een mix van volkoren en gewone tarwemeel gebruikt. Maar je kunt het ook van alleen gewone tarwemeel maken, als je liever witbrood eet.

Het recept heb ik op het bakblog geplaatst. Neem snel een kijkje: bakblog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten