23 december 2012

Lamskofte

Tijdens de kerstviering op het werk kreeg ik het nieuwe kookboek van Jamie Oliver, in 15 minuten. Een van de recepten is lamskofte. Uiteraard heb ik het ietwat aangepast, ik heb er namelijk twee tenen knoflook aan toegevoegd. Verder heb ik me aan het recept gehouden. Alhoewel, niet qua grootte van de kofte. Volgens Jamie komen er ongeveer 8 stuks uit 400 gram. Maar ja, je moet er volgens hem dikke kleine vingers van vormen. Ik weet niet hoe groot zijn vingers zijn, maar uit 400 gram gehakt haal ik makkelijk 16 'vingers'. Ik heb dan ook kleine vingers... Wij aten het met tabouleh, salade met feta, hummusknoflooksaus en tortillas. Een smakelijke combinatie.


Nodig
  • 400 gram lamsgehakt
  • 1 flinke tl garam massala
  • peper
  • 2 tenen knoflook
  • olijfolie
  • 25 gram gepelde pistachenootjes
  • een paar takjes verse tijm
  • 1 el honing

Bereiding
  1. Doe het gehakt in een kom en meng het met de twee geperste knoflookteentjes, de garam massala en wat peper.
  2. Vorm er met een koele hand gauw kleine bolletjes van.
  3. Stamp de pistachenootjes in een vijzel fijn.
  4. Verwarm de olijfolie in een koekenpan en doe de gehaktballetjes erin. Bak snel gaar.
  5. Als het gehakt gaar is, voeg dan de gestampte pistachenootjes en de tijmblaadjes toe. Doe er de honing bij en roer alles, inclusief de gehaktballen, door elkaar.

2 opmerkingen:

Maya zei

Ziet er heerlijk uit, ga ik binnenkort eens maken!

Unknown zei

En? Heb je ze al gemaakt?

Een reactie posten