1 december 2012

Zalm in een snelle stoof

Af en toe koop ik een venkel. Meestal vol enthousiasme om vervolgens niet te weten wat ik ermee aan moet. En de kwaliteit van venkel gaat vaak snel achteruit. Laatst stuitte ik op een recept, waarbij venkel met zalm werd gecombineerd. Dat leek me wel wat en na wat kleine aanpassingen werd dit het recept:

  nodig (voor twee personen):
  • 2 mootjes zalm
  • 1 venkel
  • 2 tomaten
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/2 prei
  • 1 (rode) ui
  • scheut witte wijn
  • 1 kopje bouillon (ik gebruik een beker opkikker-bouillon)
  • olijfolie
  • 250 gram grote krieltjes
  • laurierblaadje
  • scheutje citroensap
  • eventueel maizena

Bereiding:
  1. Snij de venkel, prei, tomaten, ui en knoflook klein.
  2. Verwarm in een ruime (koeken)pan de olijfolie en fruit op laag vuur de ui en knoflook even glazig.
  3. Voeg de prei, venkel en tomaten toe en bak even aan.
  4. Voeg de krieltjes toe en blus met de witte wijn
  5. Dan kan de bouillon erbij, samen met het laurierblaadje en het citroensap.
  6. Laat het gerecht een minuut of 20 zachtjes koken totdat de krieltjes gaar zijn. Schep regelmatig even om.
  7. Mocht het stoofpotje nog te waterig zijn, dan kun je het wat aandikken met maizena.
  8. Grill of bak de zalmmootjes in een andere pan.
  9. Schep de venkelstoof op een bord en leg er een mootje zalm op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten