8 januari 2013

Gegrilde aubergines met feta



Van collega A. kreeg ik dit recept toegemaild. Afkomstig van Simon Hopkinson, The Good Cook van BBC. Je kunt het als voorgerecht eten, maar ik eet het graag als licht hoofdgerecht. Vegetarisch, makkelijk en met feta. Sinds ik de feta bij de Marokkaan heb ontdekt (ingeblikt en zo rijk van smaak) lust ik feta. Het duurde ongeveer 38 jaar voordat ik kon zeggen dat ik feta lust. Let erop dat je op het einde de citroensap over de feta sprenkelt, dat maakt de smaak voller. Let ook op de kwaliteit van de aubergines. Koop deze, als het even kan, op de markt of bij de Marokkaan. Mijn ervaring met aubergines uit de supermarkt is, dat deze vrij snel vergaan. Dan zie je van die bruine vlekken aan de binnenkant. Je kunt de aubergines (lauw)warm of koud eten, net waar je zin in hebt.









Nodig (4 personen)
  • 4 aubergines
  • 2 knoflooktenen
  • handvol verse peterselie
  • 5-6 el olijfolie
  • peper
  • 150 gram feta
  • citroensap van 2 citroenen

Bereiding
  1. Verwarm de grill op de hoogste stand.
  2. Snij de aubergines in: aan de bovenkant (net onder de steel) helemaal rondom en dan vier inkepingen naar beneden toe.
  3. Leg de aubergines onder de grill en keer de aubergines iedere vijf minuten. Totaal ongeveer een kwartier, totdat alle kanten gegrild zijn. Let op dat de aubergines niet te veel verwarmd worden, dan worden ze aan de binnenkant te zacht en dat is niet lekker.
  4. Laat de aubergines even afkoelen en haal dan de schil eraf. Snij iedere aubergine verticaal doormidden en spreidt de aubergines op de borden.
  5. Meng in een keukenmachine/blender de peterselie met de olijfolie en knoflook. Schenk dit mengsel over de aubergines.
  6. Breng op smaak met peper.
  7. Brokkel dan de feta over de aubergines.
  8. Sprenkel de citroensap over de aubergines.

2 opmerkingen:

Sophie van Wijnen zei

wat leuk! Ik heb zijn kookboek bij de bieb gevonden maar had hem nog nooit gezien in NL - terwijl dat kookboek nog wel vertaald was! "De vegetarische optie" heet het. Heb het eindeloos in bed gelezen. Super. Het recept voor Dahl op mijn blog komt uit dat boek.
Oh en de aubergines klinken heerlijk. Gegrilde aubergines daar mag je me voor wakker maken. Je schrijft dat ze niet te zacht mogen worden - maar wel gaar toch? Wordt het puree anders?

Unknown zei

Wat grappig, Sophie! Ik kijk regelmatig op de site van de bbc: www.bbc.co.uk/food/recipes. En inderdaad, die aubergines moeten wel gaar worden, maar niet tot snot gegrild, dat is zonde. Enne, die Dahl van jou, die heb ik voor zondag op het menu staan.

Een reactie posten