20 januari 2013

Kaneelbroodjes met of zonder glazuur

Dit recept kwam ik via, via, via, via verschillende sites al enige tijd geleden tegen. Het leek me lekker, maar telkens als ik eraan dacht om het te gaan maken, was het al zondag. En het deeg moet je eigenlijk een dag eerder al maken. Steeds was ik te laat. Tot dit weekeinde. Het was zo'n lui weekeinde vol sneeuw en kou, dat ik binnen ben gebleven. Tijd zat dus om de keuken in te duiken. Ik heb het deeg 's middags gemaakt, een hele tijd laten rijzen op een warme plek en 's avonds, toen alle kinderen eindelijk op bed lagen, heb ik de broodjes gevormd. Op het eerste gezicht kwam het recept op me over alsof er veel tijd mee gemoeid zou zijn. Dat viel eigenlijk wel mee. Weliswaar veel tijd als in: op tijd beginnen, regelmatig rijzen, een nacht in de koelkast etc., maar qua moeite viel het me mee. Je doet het niet even tussendoor, dat is waar. Maar het is ook geen ingewikkeld gebeuren. Als je er maar voor zorgt dat echt alle ingrediĆ«nten op kamertemperatuur zijn. Ik heb nog niet eerder deeg in de koelkast laten rijzen. Een hele belevenis. De volgende ochtend heb ik de broodjes in een koude oven geschoven en er een hoog, vierkant bakblik met kokend water onder gezet. Ik was verrast door het resultaat: de broodjes rezen flink. Het glazuur heb ik wel gemaakt omdat het recept dat aangaf. Maar je kunt prima zonder. De broodjes zijn sowieso lekker. Eet de broodjes warm, dan zijn ze het lekkerst.
 
 


Nodig (voor 12 broodjes)
  • 600  gram bloem
  • 1 el gedroogde gist
  • 3 el suiker
  • 1 tl zout
  • 125 ml melk
  • 40 gram ongezouten boter, gesmolten
  • 200 ml lauwwarm water (evt iets meer als het deeg te droog blijft)
  • 3 eigelen (omdat ik het zonde vind om de eiwitten weg te gooien, maak ik er meestal meringues van: per eiwit 40 gram suiker. Klop eerst de eiwitten op hoge snelheid luchtig en voeg beetje voor beetje de suiker toe. Niet te snel, anders is het te zwaar en zakt het eiwitschuim snel in. Blijven kloppen totdat je de kom ondersteboven kunt houden. Schep bergjes op je bakblik (of gebruik een spuitzak). Op 100 graden ongeveer anderhalf uur laten drogen in je oven).
  • 1 ei
  • 55 gram gezouten boter, op kamertemperatuur
  • 100 gram poedersuiker
  • 1 el kaneel
 
Bereiding
  1. Mix de bloem met de gist en de suiker.
  2. Voeg het zout, melk, gesmolten boter, water en de eieren toe. Kneed rustig tot een soepel deeg.
  3. Zet het deeg in een bedekte kom op een warme plaats te rijzen, ongeveer een uur, totdat de deegbal verdubbeld is.
  4. Gooi een paar keer met het deeg op je aanrecht, zodat je alle lucht uit de deegbal gooit. Laat een paar minuten rusten.
  5. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot een grote lap (ongeveer 30 bij 50 cm).
  6. Smeer de hele plak in met de gezouten boter, niet te dik. Het moet een dun laagje worden en alles moet bedekt worden.
  7. Voeg de poedersuiker en de kaneel samen en zeef deze over de deeglap uit. Alles bedekken.
  8. Rol de deeglap vanaf de korte kant losjes op.
  9. Snij de deeglap in stukken van ongeveer 6 cm breed en leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat (of iets anders, wat in je koelkast past). Laat ongeveer 1 cm ruimte tussen twee broodjes.
  10. Zet het bakblik in de koelkast en laat het een nacht staan.
  11. Zet de volgende dag het bakblik in een koude oven. Kook water en doe dat in een hoog bakblik. Zet dit onder het bakblik-met-de-broodjes. Laat dit zo een half uur staan.
  12. Haal na dat halve uur alles uit de oven en verwarm de oven voor tot 180 graden.
  13. Bak de broodjes gaar in ongeveer 20 minuten.
  14. Als je de broodjes wilt voorzien van een glazuurlaagje, kijk dan hieronder voor het recept.
  15. Eet de broodjes lekker warm op.
Nodig voor glazuur
  • 100 gram roomkaas, op kamertemperatuur
  • 55 gram boter, op kamertemperatuur
  • 1 tl vanille-extract
  • 1 tl melk
Bereiding glazuur
  1. Klop alles tot een gladde saus.
     
     




Geen opmerkingen:

Een reactie posten