27 januari 2013

Knolselderij pastinaak karwijsoep

Een hele mond vol, de titel. Doordat het nu winter is en ik graag met seizoensgroenten kook, lag mijn groentela vol met pastinaken en een knolselderij.Ik heb ook nog steeds een enorme pot met karwijzaadjes. Dat kwam zo: een hele tijd terug had ik een eetlepel karwijzaadjes nodig. Alleen, de toko waar ik altijd kruiden koop, had alleen een grote zak karwijzaadjes. Welja, dacht ik, die komen wel op. Nou, dat valt nog tegen. Ik kook geregeld met karwijzaadjes, kom de meest onverwachte en verrassende recepten tegen, maar het lijkt alsof die pot een dubbele bodem heeft. Vandaar dat ik de zaadjes te pas en te onpas in gerechten verwerk. Dit keer was het de kunst, om een soep te maken met karwijzaadjes. Op voorhand wist ik niet of het een succes zou zijn. Getuige het feit dat ik het recept hier neer zet, mag worden aangenomen dat het wel zeker een lekkere smaak geeft aan de soep.
Ik dacht een aardige pan soep te kunnen halen uit de ingrediƫnten, maar inmiddels hebben we met zijn vieren soep gegeten en heb ik nog twee van die diepvriesbakken vol in de vriezer kunnen zetten. Al met al genoeg voor pak hem beet 9 personen dus. Ik had nog een pot paddenstoelenfond staan, die ik in dit recept heb verwerkt. Maar je kunt uiteraard ook gewoon bouillon gebruiken.

Nodig
  • olie
  • 1 knolselderij
  • 3 pastinaken
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 uien
  • 1 flinke aardappel
  • 1 el karwijzaadjes
  • 1 pot paddenstoelenfond (380 ml)
  • 1 1/2 pot water
  • 1 tl citroenrasp
  • 150 ml melk
  • 4 el creme fraiche
  • peper naar smaak

Bereiding
  1. Snij de knolselderij, uien, knoflook en pastinaken in stukken.
  2. Fruit in de olie op zacht vuur de uien en knoflook glazig.
  3. Voeg de pastinaken en knolselderij toe en schep even om. Ongeveer 5 minuten mee laten bakken.
  4. Doe de aardappel in stukjes erbij. Ik had een roodschilaardappel en heb die met schil en al meegekookt.
  5. Voeg de citroenrasp, de fond en het water toe en breng aan de kook. Laat de soep ongeveer 20 minuten zachtjes koken, totdat de groenten gaar zijn. Laat de soep dan een beetje afkoelen.
  6. Pureer de soep in de blender.
  7. Doe de soep terug in de pan en roer er de melk en creme fraiche doorheen. Als de soep te dik is, leng hem dan aan met warm water.
  8. Breng op smaak met peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten