27 januari 2013

Siciliaans kruidenbrood

Ik eet graag versgebakken brood. Alleen, het nadeel is dat het deeg meestal meer dan een uur moet rijzen. En daar heb ik in de ochtend geen zin in. Vandaar dat ik de laatste tijd andere soorten brood maak. Gekruide broden, borrelbroden, broden-voor-bij-de-soep, dat werk. Dit keer heb ik een Siciliaans brood gemaakt. Maar dan wel met knoflook en Italiaanse kruiden erdoorheen. En een ander bloemmengsel. Eigenlijk is het recept dus helemaal aangepast. De sesamzaadjes eroverheen zijn lekker. Maar omdat niet al mijn kinderen van sesamzaadjes houden, heb ik de helft van het brood zonder gebakken.










Nodig
  • 450 gram semola (harde tarwegries)
  • 125 gram volkoren meel
  • 1 1/2 tl zout
  • 11 gram gedroogde gist
  • 4 teentjes knoflook
  • 1 el gedroogde Italiaanse kruiden
  • 360 ml lauwwarm water
  • 2 el olijfolie
  • sesamzaadjes

Bereiding
  1. Los de gist op in het water en laat even staan.
  2. Meng de bloem en meel door elkaar en roer het zout erdoorheen.
  3. Voeg het gistmengsel, de knoflook, de kruiden en de olijfolie toe en kneed er snel een soepel deeg van.
  4. Doe het deeg in een kom en dek af met plastic. Zet op een warme plek te rijzen, totdat de omvang verdubbeld is.
  5. Kneed het deeg zachtjes door en rol er een lange slang van (ongeveer 50 cm). Leg deze in de letter S (of iedere andere gewenste vorm, wat maakt het uit)
  6. Zet het deeg afgedekt nog een half uur rijzen (op een warme plaats).
  7. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  8. Sprenkel het deeg met wat water en strooi er sesamzaadjes op.
  9. Bak in ongeveer 25 minuten gaar. Als je 'plok' hoort als je met een houten lepel op de onderkant slaat, dan is het brood gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten