3 februari 2013

Kipsateetjes

Kipsateetjes gaan er in ons gezin altijd wel in. In het voorjaar en de zomer bakken we ze op de barbeque, maar in de herfst en winter gewoon even in een koekenpan en daarna in de oven. Een goede marinade is essentieel. Er zijn legio marinades te vinden. Deze heb ik vandaag gemaakt en hij viel in goede smaak bij drie kinderen. Een blijvertje dus. En zelf vond ik de saté ook erg lekker. Ik heb de marinade vanmiddag gemaakt en de kip ongeveer drie uur laten marineren. Maar je kunt hiervoor ook een kortere tijd nemen. Net wat past in je dag. Smaaktechnisch zou ik echt wel een paar uur marineren aanraden. Dan neemt de kip alle smaken goed op. Ik heb de djeroek poeroetblaadjes in de marinade gedaan. Dat zijn limoenblaadjes, te koop bij de toko. Je koopt ze in een zakje, dat je vervolgens prima kunt invriezen. Erg makkelijk dus, klaar voor gebruik. De blaadjes geven een verfijnde limoemsmaak af. Ik gebruik ze regelmatig, in ieder geval bij saté, curry's, gele rijst, etc. Mocht je ze niet hebben, een beetje citroenschil is een prima alternatief.


Nodig (ongeveer 14 stokjes)
  • 350 gram kip
  • 3 tenen knoflook, fijn gesneden of uitgeperst
  • 250 ml ketjap manis
  • 2 el ketjap benteng
  • 2 tl gemberpoeder
  • 1 tl komijnpoeder
  • peper naar smaak
  • een beetje citroenrasp of 4 blaadjes djeroek poeroet
  • satéstokjes

Bereiding
  1. Meng alle ingrediënten (behalve de kip) bij elkaar.
  2. Snij de kip in blokjes en voeg deze aan de marinade toe.
  3. Laat dit minimaal een uur, maar liever wat langer marineren in de koelkast.
  4. Rijg de kip aan de satéstokjes.
  5. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  6. Verwarm in een koekenpan wat olie en bak de sateetjes kort aan. Let op: door de ketjapmarinade kan de kip snel verbranden.
  7. Leg de sateetjes op een bakblik (met bakpapier bekleed) en besprenkel met wat overgebleven marinade.
  8. Dek af met aluminiumfolie en bak in ongeveer een kwartier gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten