3 februari 2013

Nasi koening (gele rijst)

Wonderbaarlijk genoeg was deze rijst een van de eerste gekruide gerechten, die mijn kinderen lustten. Inmiddels weten ze beter, ze proeven van alles en met smaak. Maar een paar jaar geleden was dit toch wel een opzienbarend gerecht in mijn gezin. Gele rijst, oftewel nasi koening. De rijst krijgt een erg zachte smaak en structuur. Ik heb mij laten vertellen dat nasi koening een gerecht is, dat vooral met feestelijke gelegenheden gepresenteerd wordt. Welnu, ik vind het al een feest op zich als mijn kinderen met smaak eten. Vandaar dat deze rijst regelmatig op tafel staat. Ik bouw mijn eigen feestjes wel.
Nodig (4 personen)
  • 2 kopjes rijst
  • 2,5 kopjes kokosmelk met water (totaal ongeveer 400 ml kokosmelk) (of santen aangevuld met water)
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 tl kurkuma/koenjit
  • 1 tl (Surinaamse) kerriepoeder
  • 1 blaadje djeroek poeroet (kun je ook weglaten)

Bereiding
  1. Snij de ui en knoflook ragfijn.
  2. Verwarm in de pan, waarin je ook de rijst gaat koken, wat olie en fruit op laag vuur de ui en knoflook glazig.
  3. Voeg de kurkuma en kerriepoeder toe en fruit dit nog ongeveer een minuut.
  4. Voeg de rijst toe en blijf roeren, totdat de rijstkorrels glazig worden.
  5. Voeg dan de kokosmelk toe en het blaadje djeroek poeroet. Breng aan de kook. Doe het deksel op de pan en laat de rijst in ongeveer 10 minuten gaar koken. De rijst is klaar als al het vocht is opgenomen door de rijst. Zet de pan van het vuur en laat de rijst met het deksel op de pan nog 10 minuten rusten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten