3 februari 2013

Runderstoof met Chinese schwung

Regelmatig lees ik op nrc.next de kookblogs. Bij voorkeur die van Janneke Vreugdenhil. Vorig jaar stond daar een recept voor stoofvlees op een chineesachtige manier.  Nu het winter is, heb ik doorgaans veel zin in stoofgerechten. Alleen ben ik de smaak een beetje beu. Vandaar dat ik dit keer de stoof van nrc.next weleens wilde proberen. Voordeel van stoofpotten vind ik, dat je er relatief weinig tijd aan kwijt bent. Je mikt alles bij elkaar, laat het stoven en klaar. Dit recept gaat bijna hetzelfde. Ware het niet, dat het vlees een flinke tijd moet marineren. En je bakt het niet in de pan, maar in de oven. Al met al was ik er erg weinig tijd aan kwijt. Een minuut of 10 om alles bij elkaar te gooien. En pak hem beet vijf minuten met de rest. Alleen, je moet wel de tijd thuis hebben. Het vlees staat een nacht in de koelkast. En het moet, voordat je het kunt eten, ongeveer 2,5 uur in de oven. Een mooi gerecht voor op een vrije dag dus. Overigens, het recept vermeldt dat je het vlees ook een uur kunt laten marineren, maar zelf vind ik het het lekkerst als het echt een dag heeft gemarineerd. Dan trekken alle smaken door het vlees. Hoe langer het vlees gemarineerd wordt, hoe lekkerder het resultaat. Vind ik.



Nodig (voor zes personen)
  • 1 kilo runderriblappen
  • 1 ui
  • 3 teentjes knoflook
  • 5 cm gemberwortel
  • 100 ml Shaoxing (of droge sherry)
  • 50 ml ketjap
  • 50 ml Japanse sojasaus
  • 1 el azijn
  • 2 stuk steranijs
  • 1/2 kaneelpijpje
  • 1 bosje2 lenteuitjes
  • 1 bosje koriander

Bereiding
  1. Snipper de ui en knoflook. Snij de gemberwortel in fijne kleine stukjes.
  2. Snij het vlees in dobbelsteenstukken, niet te klein.
  3. Doe de ui, knoflook, gember, Shaoxing, ketjap, sojasaus, azijn, steranijs en kaneelpijpje in een grote kom en meng het vlees erdoorheen. Laat dit minimaal een uur marineren, maar het liefst een etmaal.
  4. Verwarm de oven voor op 140 graden.
  5. Doe de inhoud van de kom over in een braadpan, die ook in de oven kan.
  6. Voeg een halve liter water toe en breng op matig vuur alles aan de kook.
  7. Zet dan de braadpan in de oven en laat het vlees in 2,5 tot 3 uur door en door gaar worden.
  8. Bestrooi met ringetjes lenteui en koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten