3 februari 2013

Lekker Oosters

Regelmatig eten we in het weekeinde Oosters. De tafel komt vol te staan met allerhande bakjes. Bakjes met rauwkost, met sauzen, met groenten, met bijgerechten, met cassave, met vleesgerechten. Je kunt het zo gek niet bedenken, alles is mogelijk. Dit is begonnen doordat de kinderen de zaterdag tot zelf-opschep-dag hadden hernoemd. Die dag mochten zij zelf bepalen wat ze aten en hoeveel. Geen geëmmer met: eet je groente op, eet je bord leeg etc. Nee, ze mochten het helemaal zelf weten. Wij bepaalden wat er gegeten kon worden, zij bepaalden zelf hoeveel en wat van het aanbod er gegeten werd. Ik zorgde dan voor verschillende gerechten. Niet het minste omdat wij zelf uitgebreid wilden eten en het gemiddelde menu van mijn kinderen uit liflafhapjes bestond. Nee, dat kon anders. Ieder zijn zin. Ik zorgde dus, dat er in ieder geval voor ieder gezinslid een bakje met wat eetbaars was. Een hit, kan ik je verzekeren. Inmiddels niet meer zo'n handige hit, want ik blijf op zoek naar nieuwe Oosterse gerechten en sta geregeld een halve dag in mijn keuken te koken. Nou ja, gelukkig is het nog steeds een hobby. En de plaatselijke toko is blij met me. Dat dan weer wel. Ondertussen geniet ik erg van deze dagen. De kinderen hebben lol in het eten en er is geen gezeur. En wij eten ook heerlijk. Vandaag was ook zo'n dag. Om een kijkje op onze tafel te geven, dit stond vandaag op het menu:
nasi koening, oftewel gele rijst
kipsateetjes
atjar tjampoer
seroendeng
ketjapsaus
schaaltjes rauwkost (paprika, taugé, komkommer)
pindasaus
cassave crackers





Geen opmerkingen:

Een reactie posten