24 maart 2013

Appel-kaneelmuffins

Het afgelopen weekeinde is er een die in de boeken gaat als bijna-koudste ooit. Temperaturen van net boven nul en een gevoelstemperatuur ver onder nul. Ongelooflijk eigenlijk. Ik bedoel, het is lente! Je ziet buiten de krokussen en narcissen alweer boven de grond uitkomen, maar vanwege de temperatuur zijn het ijsbloemen geworden. Zelf heb ik het al dagen koud. Een soort van wintergevoel heerst in mijn huis. Ik heb van de nood maar deugd gemaakt. Appel-kaneelmuffins kwamen er op het menu. Lekker winters geurtje in mijn huis.

Ik heb de appelstukjes met custardpoeder gemengd, zodat de appelstukjes niet meteen naar de bodem van de muffins zouden zakken. De custard houdt de appelstukjes mooi op hun plaats.

Uit het recept kwamen ongeveer 18 muffins. Nadat de kinderen en de buren voorzien waren van een muffin moest ik nog snel wezen. Ik heb er welgeteld eentje op. Geen probleem, maar jee wat lekker!






Nodig
  • 220 gram bloem
  • 130 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 3 tl bakpoeder
  • 2 appels
  • 1 el custardpoeder
  • 1 zakje vanillesuiker
  • kaneel naar smaak
  • 80 gram gesmolten boter
  • 1 ei, losgeklopt
  • 210 ml melk
  • beetje citroensap
  • beetje citroenrasp
  • snufje zout
  • muffinvorm

Bereiding
  1. Verwarm je oven voor op 180 graden.
  2. Schil de appels en verwijder de klokhuizen. Snij de appels in hele kleine stukjes en meng deze met wat custardpoeder, vanillesuiker, citroensap, citroenrasp en kaneel.
  3. Voeg de bloem, bakpoeder, suiker en snufje zout bij elkaar.
  4. Roer het ei door de melk en de boter.
  5. Roer het eimengsel door het bloemmengsel. Let op: niet kloppen maar heel rustig roeren.
  6. Voeg de appel toe en roer rustig door.
  7. Vul de muffinvorm met een eetlepel beslag.
  8. Bak in ongeveer 20 minuten gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten