24 maart 2013

Cantuccini

Het feesttoetje van dit weekeinde waren de chocoladepotjes uit de laatste Allerhande (maart 2013). Ik heb me laten vertellen dat die erg geslaagd waren. Omdat het recept voor vier personen was, ging ik ervan uit dat ik er wel zes bakjes uit kon halen. Helaas, ik kwam niet verder dan vijf en heb me maar opgeofferd. In de wetenschap dat er nog genoeg lekkers kwam bij het gerecht. In de Allerhande werd gesuggereerd dat de chocoladepotjes prima geserveerd konden worden met cantuccini en espresso. En wie ben ik om een goed advies in de wind te slaan? Op zoek naar een recept voor cantuccini. En wat bleek: er bestaan legio recepten voor. Ik heb een beetje van het ene en een beetje van het andere recept genomen en dat leverde erg smaakvolle cantuccini op. Lekker knapperig, net als bij de Italiaan. Alleen zijn mijn cantuccini net even wat groter van formaat, maar dat ligt aan mijn snijkunsten. Je kunt ze zo groot en zo klein maken als je zelf wilt.

Je maakt twee rollen deeg, die bak je in de oven. Na het bakken laat je de rollen even afkoelen en dan snij je de rollen schuin in plakjes. Die plakjes bak je vervolgens nog een kwartier in de oven. Dat maakt de koekjes zo knapperig.


Nodig
  • 150 gram grofgehakte amandelen
  • 330 gram zelfrijzend bakmeel
  • 150 gram suiker
  • snufje zout
  • 2 el melk
  • 1 eigeel
  • 2 eieren
  • 50 gram gesmolten boter

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden.
  2. Doe het meel, zout, suiker, eieren, eigeel en melk in een kom.
  3. Voeg de amandelen en de gesmolten boter toe en kneed er een deeg van.
  4. Deel het deeg in tweeën en vorm twee lange rollen.
  5. Kwast de rollen in met wat melk of ei en bak de rollen in 20 minuten gaar in de oven.
  6. Laat de rollen even afkoelen en snij dan schuine stukjes van ongeveer 1,5 cm breed.
  7. Leg de koekjes op de bakplaat en bak ze nog eens een kwartier of totdat ze goudbruin en knapperig zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten