10 maart 2013

Chocoladehazelnoothavermoutreep

Ik kon er geen geschikte titel voor bedenken. Vandaar dat ik maar de belangrijkste ingrediënten heb genoemd. Mijn kinderen willen graag van die tussendoortjes mee naar school nemen. Van die snoeprepen. Ik gun ze hun reep, maar niet de repen die je kunt kopen. Dat de repen vaak per twee verpakt zijn, wat ik overbodig vind, valt eenvoudig op te lossen. Daar zit mijn ergernis ook niet zozeer in. Wat ik kwalijk vind, is de hoeveelheid toegevoegde middelen, die helemaal niet nodig zijn. Soms de goedkope glucose-fructosesiroop, die ik funest vind, vanwege het omzetten naar vet, conserveringsmiddelen, zout, noem het maar op. Ik wil hier zeker geen pleidooi houden voor De Gezonde Snack, maar feit is wel, dat ik dat soort tussendoortjes niet wil kopen voor mijn kinderen. Maar goed, ik snap hun hang naar een reep ook wel. Samen met mijn zoon heb ik dan ook eens zitten nadenken over een eigenbereide reep. Hij vond het wel een uitdaging. En het is gelukt! Een reep die mijn twee oudste kinderen beiden lekker vinden. Een dag na het bakken is de reep nog steeds crunchy. Morgen test ik of de reep ook twee dagen crunchy blijft. Ten minste, als er nog een portie over is. Je kunt varieren met ingrediënten. De basis voor dit probeersel was: havervlokken, hazelnoten, gemberpoeder, kaneel en chocolade. Maar voel je vrij om te wisselen van ingrediënten. Bijvoorbeeld amandelen, sesamzaadjes, cashewnoten, pinda's, gedroogd fruit, kokos, gember, kruiden, de keuze is enorm. Maar goed, eerst de basis maar.

Nodig
  • 225 gram havermoutvlokken
  • 50 gram gehakte hazelnoten
  • 70 gram bloem
  • 75 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 125 gram boter
  • 100 gram chocolade, in kleine stukjes gehakt
  • 3 el ahornsiroop
  • 1 flinke tl kaneel
  • 1 flinke tl gemberpoeder
  • bakblik (ik gebruik een rechthoekige browniesvorm), ongeveer 23cm bij 18cm

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Hak de hazelnoten fijn en rooster deze kort in een koekenpan.
  3. Meng de havervlokken met de hazelnoten, de bloem, gemberpoeder en kaneel.
  4. Smelt de boter met de suiker en de ahornsiroop.
  5. Roer het botermengsel door het notenmengsel en zorg dat niets meer droog is.
  6. Schep de gehakte chocolade erdoorheen.
  7. Doe het mengsel in de bakvorm en druk goed aan.
  8. Bak in ongeveer 20 minuten goudbruin.
  9. Haal de vorm uit de oven en maak er direct inkepingen in.
  10. Als het baksel is afgekoeld, snij dan de stukken helemaal door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten