10 maart 2013

kindvriendelijke gemberkoekjes

Vandaag wilde mijn oudste dochter graag koekjes bakken. "Je weet wel mam, die we vorig jaar eens gemaakt hebben". Kijk, als je nu zelden bakt, dan is het wel te onthouden wat je wanneer hebt gemaakt. Maar ja, dat geldt voor mij dus niet. Wat ik vorig jaar eens heb gebakken.... goeie vraag. Een paar gokken later was het duidelijk: van die gemberkoekjes. Vorige week bakte ik al gemberkoekjes met chilikaramel, maar die waren qua smaak niet geschikt voor mijn kinderen. Veel te lekker/pittig. Op naar het recept van gemberkoekjes, die wel geschikt waren voor mijn kinderen. Ik heb eerlijk gezegd maar wat gedaan. In mijn hoofd hing nog wel een half recept en naar goed dunken heb ik er iets van gemaakt. En gelukkig lukte het. Op zich ook niet vreemd, de basis van boter/suiker/bloem is niet moeilijk en als je er dan ook nog wat kruiden inmikt, smaakt het algauw lekker. Zo ook deze koekjes. Er is niet veel bereidingstijd nodig. Je hoeft het deeg niet steeds uit te rollen en met koekjesuitstekers in de weer. Nee, je legt gewoon wat hoopjes deeg op een bakblik, of je draait gauw wat balletjes.




Nodig
  • 300 gram bloem
  • 1 el gemberpoeder
  • 1 tl kaneel
  • 1/4 tl kruidnagelpoeder
  • 1 tl baking soda
  • snufje zout
  • 150 gram boter
  • 1 ei
  • 1 tl vanille-extract
  • 1 tl azijn
  • 125 gram suiker
  • 100 gram bruine basterdsuiker
Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Klop de boter met de suiker romig.
  3. Voeg het ei toe en klop goed door.
  4. Voeg de vanille-extract en de azijn toe en klop nog een minuutje door.
  5. Meng de bloem met de kruiden en de baking soda en schep dit beetje bij beetje door het botermengsel.
  6. Leg kleine bergjes of bolletjes deeg op de bakplaat. Het deeg zal in de oven uitlopen, dus leg de bergjes niet te dicht bij elkaar.
  7. Ongeveer 12 minuten in de oven en klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten