10 maart 2013

Snelle ontbijtbroodjes

In het weekeinde heb ik niet altijd evenveel zin om met het standaardbrood te ontbijten. Dat eet ik de hele week al en juist in het weekeinde heb ik een hang naar iets anders. Dit keer trof ik een recept voor biscuits aan op het blog van smittenkitchen. Een blog dat ik met interesse lees. Mij werd een makkelijk recept beloofd en wie ben ik om daaraan te twijfelen. Dus vandaag maar eens uitgeprobeerd, met mijn kritische vijfjarige. Zij beleeft grote lol aan koken en bakken, maar lust niet veel. Ook deze biscuits vond ze overigens niet lekker, in tegenstelling tot de rest van het gezin. De bereiding was zeker makkelijk. In het recept wordt uitgegaan van karnemelk, maar dat heb ik werkelijk nooit in huis. Een snelle rondvraag bij medebaksters leerde een mooie truc: een eetlepel azijn of citroensap in 250 ml gewone melk, een minuut of vijf laten staan et voila, een alternatief voor karnemelk. Je kunt daarna net zoveel melk pakken als je nodig hebt voor een recept. Het blog loog niet: de biscuits zijn eenvoudig te maken. Het deeg hoeft niet te rijzen, het wordt een soepel en makkelijk te vormen deeg en de oven doet de rest. Qua grootte kun je natuurlijk varieren. Ik heb biscuits met een diameter van ongeveer 5 cm gemaakt. Dit leverde 20 vrij kleine biscuits op. Voor mij prima, maar wie weet ben je in voor grotere biscuits. Ik vind ze lekker met wat goede aardbeienjam, als de biscuits nog een beetje lauw zijn. Ik heb me laten vertellen dat ze met extra pure chocoladepasta ook erg lekker zijn.


Nodig
  • 300 gram bloem
  • 20 gram suiker
  • 1 el bakpoeder
  • 3/4 tl baking soda
  • 1/2 tl zout
  • 125 gram koude boter, in blokjes
  • 175 ml karnemelk (of gewone melk, aangezuurd met azijn of citroensap, zie hierboven)

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Meng de bloem met de bakpoeder, zout, baking soda en suiker in een kom. Wrijf er de koude boterblokjes doorheen.
  3. Voeg de karnemelk toe en vorm er snel een soepel deeg van. Als het deeg nog te nat is, voeg dan een beetje bloem bij.
  4. Rol het deeg uit tot een lap van ongeveer 1,5 cm dikte. Snij er rondjes uit (welke maat maakt niet uit, net wat je wilt).
  5. Leg de deegrondjes op een bakblik en bak in ongeveer 12 minuten gaar. Serveer warm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten