3 maart 2013

Gemberkoekjes met chilikaramel

Ik heb nu al een paar keer wat uit het tijdschrift Baking Heaven gemaakt en met succes. Reden te meer om voor het etentje met mijn ouders te kijken of er een speciaal baksel te vinden was. Ik trof gemberkoekjes met chilikaramel aan. Die wilde ik weleens proberen. Mijn vader houdt erg van gemberkoekjes en ik was benieuwd of de chilikaramel een verschil maakt. Ook deze koekjes zijn door de keuringscommissie heen gekomen, wat een enorm lekkere scherpgekruide koekjes! Eerst een zoete smaak, dan de scherpe gember en als laatste de pit van de chilipoeder. Een primaverrassend koekje als afsluiter van een diner.











Nodig (voor ongeveer 12 koekjes)
  • 50 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 100 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • 50 gram gesuikerde gember, in kleine stukjes
  • 130 gram bloem
  • 1,5 tl baking soda
  • 2 tl gemberpoeder

Nodig voor de chilikaramel
  • 100 gram lichte basterdsuiker
  • hete chilipoeder

Bereiding koekjes
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden.
  2. Meng de boter en suiker samen en klop luchtig.
  3. Voeg dan het ei en de gesuikerde gember toe.
  4. Meng de bloem met de baking soda en de gemberpoeder en roer dit door het botermengsel.
  5. Leg steeds een hoopje deeg op de bakplaat, de grootte is ongeveer een eetlepel. Het deeg gaat uitlopen, dus leg de koekjes niet te dicht bij elkaar op de bakplaat.
  6. Bak in ongeveer 17 minuten gaar. Laat de koekjes afkoelen.
  7. Maak in de tussentijd de chilikaramel: verwarm de suiker in een steelpan. Let op, ga niet roeren en verwarm niet ineens alle suiker! Als je gaat roeren, dan krijg je geen karamel. Je kunt wel de pan een beetje bewegen, maar geen lepel gebruiken. Ik strooi een beetje suiker op de bodem van de pan en zodra die suiker gaat smelten, strooi ik er een nieuwe laag op. Beetje bij beetje. Als alle suiker gesmolten is en mooi bruin is geworden, kun je de chilipoeder erdoorheen roeren. Meteen erna de karamel over de afgekoelde koekjes schenken. De karamel wordt erg snel hard, dus je zult even door moeten werken. Als de karamel hard is geworden, kun je de koekjes van de bakplaat halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten