3 maart 2013

Thaise visballetjes

Tja, en dan vraagt je moeder voor haar verjaardag als cadeau een eigenbereid etentje. Dat vond ik een erg leuk cadeau om te geven, maar ik wilde wel iets aparts maken. In een van de kleine, oude kookboekjes van vriendin Marjolein trof ik een recept aan van Thaise visballetjes. Dat leek me wel wat. Iets aparts, met ingrediƫnten die mijn ouders ook lusten. Tijdens het maken had ik regelmatig een twijfelgevoel. Gaat het wel goed? Zal het wel smaken? Moeten de balletjes niet gepaneerd worden? Zijn ze niet te plakkerig? En uiteindelijk de grote opluchting: het ging goed, het smaakte erg lekker, de balletjes hoefden niet gepaneerd te worden en de balletjes waren niet te plakkerig. Gewoon het recept vertrouwen dus.

Dit recept levert ongeveer 25 balletjes op (ter grootte van een bitterbal). De hoeveelheid saus lijkt weinig, maar omdat het een dunne dipsaus is, is het echt voldoende voor vier personen. Maak je de 24 balletjes voor meer personen (wat ik me goed kan voorstellen, omdat het nogal een hap is), dan zou ik wel meer saus maken.



Nodig voor de balletjes
  • 500 gram kabeljauw of schelvis
  • 2 el rode currypasta
  • 2 el vissaus
  • 2 eieren
  • 10 basilicumblaadjes
  • 5 muntblaadjes
  • 1 tl geraspte citroenschil
  • olie om te frituren
  • wat sla ter garnering

Nodig voor het sausje
  • 2 lenteuitjes
  • 1 rode peper
  • 2 el sojasaus (ik gebruikte die van Kikkomon)
  • 2 el vissaus
  • 6 el rijstazijn
  • 5 el gembersiroop

Bereiding sausje
  1. Snij de lenteuitjes in hele dunne ringetjes.
  2. Snij de rode peper ook heel fijn. Of je de zaadjes verwijdert is aan jezelf. Met zaadjes wordt het sausje erg pittig, zonder een stuk minder.
  3. Roer de sojasaus, vissaus, gembersiroop en de rijstazijn door elkaar en voeg de lenteui en peper toe. Verdeel de saus over kleine kommetjes, een per persoon.

Bereiding balletjes
  1. Snij de vis in stukken en doe deze in de blender. Voeg de currypasta, vissaus, eieren, basilicum, munt en citroenschil erbij en pureer het mengsel.
  2. Maak met natte handen kleine balletjes, maatje bitterbal of walnoot.
  3. Je kunt deze balletjes van tevoren al maken en daarna afgedekt in de koelkast bewaren totdat je ze gaat gebruiken.
  4. Verhit de olie en frituur de balletjes in ongeveer 3 minuten gaar. Ik bak er ongeveer 8 per serie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten