3 maart 2013

Cannelloni



Soms maak ik cannelloni met verse pasta, maar soms met gedroogde rolletjes. Gewoon omdat het kan :). Die gedroogde cannellonirolletjes zijn wat bewerkzamer met het vullen, maar smaken verder prima. Ik vul de pijpjes met een theelepel, beetje bij beetje. Een geklieder, maar vrees niet: knoeien mag. Maak je het met verse pasta, neem dan dit recept  voor de pasta. Rol het deeg zo dun mogelijk uit (liefst met pastamachine) en snij er dan rechthoekjes van (ongeveer 12 bij 10 cm). Het vullen gaat wel makkelijker, omdat je zelf de plakjes kunt oprollen.

Afgelopen dinsdag was het weer eens cannellonidag. Ik had geen tijd om verse pasta te maken en greep dus naar de gedroogde variant. Cannelloni kan wat bewerkelijker zijn, het is niet een gerecht dat je even binnen een kwartier op tafel zet. Maar het is wel lekker! Ik maak een versie zonder vlees. Je kunt cannelloni ook prima met gehakt maken, alleen vind ik de smaak van het gehakt wegvallen tegen de smaken van de overige ingrediënten. Beetje zonde van het vlees, dus. Bovendien kook ik regelmatig zonder vlees.

De saus maak ik ook zelf. De basis is een blikje tomaten, liefst met kleine kerstomaatjes. Die geven een lekkere bite aan de saus en de velletjes zien er leuk uit. Ook de bechamelsaus maak ik zelf. Dat vind ik altijd zo'n waardeloos kant-en-klaarzakje! Je kunt van diverse merken zakjes bechamelsauspoeder kopen. Die moet je aanlengen met melk. Welnu: een bechamelsaus is niets anders dan boter, bloem en melk. Diezelfde melk dus, die je bij het pakje moet voegen. Een beetje boter en een beetje bloem kost echter aanzienlijk minder dan het fabrieksgebeuren.


Nodig voor de tomatensaus
  • 1 blikje (kers)tomaten
  • snuf italiaanse kruiden
  • 2 ansjovisfilets
  • olijfolie
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 ui
  • peper
  • een zak verse spinazie
  • 200 gram ricotta

Bereiding
  1. Snij de ui flinterdun.
  2. Verwarm de olijfolie in een pan en fruit de ui licht aan. Pers de knoflook erboven uit en fruit op laag vuur.
  3. Voeg de tomaten, de ansjovis en de kruiden toe.
  4. Laat ongeveer 10 minuten zachtjes doorkoken.
  5. Bak in de tussentijd in een andere pan de spinazie kort aan, zodat deze slinkt. Knijp al het vocht eruit en roer dan de spinazie door de tomatensaus.
  6. Roer de ricotta los met een beetje water en doe deze bij de tomatensaus.
Nodig voor de bechamelsaus
  • 50 gram bloem
  • 50 gram boter
  • 500 ml melk (of iets meer, afhankelijk van de dikte van de saus)

Bereiding
  1. Smelt de boter op een laag vuur in een pan met dikke bodem.
  2. Voeg de bloem toe en roer goed door. Laat de bloem even gaar worden. Maar let op, de bloem kan gauw verbranden, zorg er dus voor dat je het vuur echt laag hebt staan.
  3. Voeg dan beetje bij beetje de melk toe en roer met een garde goed door. Laat de saus in ieder geval 10 minuten doorkoken en indikken, totdat je de gewenste dikte hebt gekregen.

Nodig (voor vier personen)
  • 50 gram parmezaanse kaas (geraspt)
  • cannellonipijpjes (ik reken op 5 per persoon)
  • de tomatensaus van hierboven
  • bechamelsaus
  • ovenschaal

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Bedek de bodem van de ovenschaal met wat tomatensaus.
  3. Vul de cannellonipijpjes met de tomatensaus en leg deze op de bodem.
  4. Bedek met de bechamelsaus en leg er nog een portie cannellonipijpjes op (als ik dit gerecht voor twee personen maak, dan heb ik maar één laag cannellonipijpjes)
  5. Bedek de cannellonipijpjes met wat saus en dek af met de bechamelsaus.
  6. Strooi de parmezaan erover en bak in ongeveer 20 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten