15 april 2013

nog snellere ontbijtbroodjes

Ik schreef al eerder over snelle ontbijtbroodjes. Dit weekeinde had ik wat Griekse yoghurt over, waarmee ik me geen raad wist. Ik bedacht dat dat vast wel in een of ander deeg verwerkt kon worden, zodat er ontbijtbroodjes gemaakt konden worden. En dat lukte. Het recept is kinderlijk eenvoudig en het voordeel is, dat je het deeg niet hoeft te laten rijzen. Binnen een half uur staan de broodjes op je ontbijttafel.


Nodig (voor ongeveer 18 broodjes)
  1. 600 gram bloem
  2. 30 gram bakpoeder (of twee zakjes)
  3. 1,25 tl zout
  4. 2 tl suiker
  5. 1 ei
  6. 250 tot 300 gram Griekse yoghurt
  7. 120 ml melk
  8. 120 ml zonnebloemolie
  9. eventueel wat zaden of pitten

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden.
  2. Vermeng de bloem, bakpoeder, suiker en zout en roer goed door. Voeg dan de yoghurt, melk, ei en olie toe.
  3. Kneed er een mooi soepel deeg van. Als het deeg te droog is, voeg dan nog wat meer yoghurt toe.
  4. Vorm gelijke bolletjes en leg deze op een bakblik. Geef een inkeping aan de bovenkant. Bestrijk de broodjes met wat melk en strooi er desgewenst wat zaden of pitjes op.
  5. Bak de broodjes in 20-25 minuten gaar en bruin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten