15 april 2013

venkelsalade met sumak, dragon en feta

Toen ik dit gerecht maakte, leek het me in eerste instantie niet echt lekker. Het rook wat, hoe zeg ik het netjes, muffig. Maar het tegendeel bleek waar: de smaken zijn erg goed op elkaar afgestemd. Wat een verrassend gerecht. Het recept komt uit Het Kookboek van Ottolenghi. Hij gebruikt granaatappelpitjes, maar die had ik niet. Wel heb ik granaatappelmelasse (ingedikt granaatappelsiroop) en ik besloot die als een soort van dressing over de salade te sprenkelen. Als je toch de granaatappelpitjes gebruikt, snij dan de granaatappel doormidden en sla met een platte houten lepel steeds op de achterkant van een helft. De pitjes zullen dan uiteindelijk allemaal uit de vrucht vallen. Let wel, het spat nogal.

Sumak is te verkrijgen bij de Mediteraanse toko. Het zijn gedroogde besjes van de sumakstruik. De smaak is vrij zurig en daarom een prettige combinatie met de anijsachtige smaak van dragon en venkel. Daarbovenop de zoutige smaak van feta en een smaakbom is klaar.

Ik heb de salade bij de mezze gepresenteerd, maar als voorgerecht of als bijgerecht bij de hoofdmaaltijd is het ook prima te doen.


Nodig (4 personen)
  • 2 venkelknollen
  • 1,5 el olijfolie
  • 2 tl sumak
  • sap van 1 citroen
  • 4 el verse dragonblaadjes, fijngesneden
  • 2 el verse bladpeterselie, grof gesneden
  • granaatappelmelasse (of granaatappelpitjes)
  • 70 gram feta, gebrokkeld
  • peper

Bereiding
  1. Snij de stelen van de venkel en hou wat groen apart voor de garnering.
  2. Snij de rest van de venkel in flinterdunne plakjes.
  3. Meng de olijfolie met de sumak, citroensap en de kruiden en roer goed. Breng op smaak met peper.
  4. Leg de venkelplakjes even in dit mengsel te marineren.
  5. Schik de venkelplakjes op een bord en besprenkel deze met wat granaatappelmelasse.
  6. Verkruimel de feta over de venkelplakjes en garneer met wat peper, nog wat sumak en het groen van de venkel. Als je in plaats van de granaatappelmelasse de granaatappelpitjes gebruikt, strooi deze er dan als laatste overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten