17 juni 2013

Pompoenspread met tahin

En alweer een succesnummer uit een kookboek van Ottolenghi. Ook dit recept komt uit het boek "Jeruzalem". De spread is erg lekker bij een barbeque of mezze of gewoon, als lunch op een lekker stuk versgebakken brood. De smaken zijn apart: doordat de pompoen een uur in de oven roostert, komt er een zoetige caramelachtige smaak vrij. Dat in combinatie met de kaneel geeft een erg lekkere smaak. De dadelstroop maakt het af. Helaas heb ik nog geen foto gemaakt. De reden is, dat als het gerecht klaar is, het er nogal donker uit ziet. Niet echt fotogeniek, zeg maar. Maar de smaak maakt alles goed.
Nodig
  • 1 grote flespompoen (geschild en in blokjes, ongeveer 970 gram)
  • 3 el olijfolie
  • 1 tl kaneel
  • 70 gram lichte tahinpasta
  • 120 gram Griekse yoghurt
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • 1 tl gemengd zwart en wit sesamzaad
  • 1 1/2 el dadelstroop
  • 2 el fijngehakte koriander

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Verdeel de stukken pompoen in een braadslee, giet de olijfolie eroverheen en bestrooi met kaneel. Hussel alles goed door elkaar. Dek de braadslee goed af met aluminiumfolie en rooster de pompoen in ongeveer 70 minuten helemaal gaar. Schep halverwege een keer alles door elkaar.
  3. Laat de pompoen helemaal afkoelen.
  4. Doe dan de afgekoelde pompoen in een keukenmachine en voeg de knoflook, yoghurt en tahinpasta toe en hak alles klein. Maak het niet glad, maar zorg dat het een grove puree wordt. Bij gebrek aan een keukenmachine kun je dit ook met een pureestamper of een vork doen.
  5. Spreid de pompoenspread uit op een schaal en bestrooi met het sesamzaad. Schenk de dadelstroop eroverheen (in streepjes-zigzagpatroon). Strooi de koriander eroverheen.

5 opmerkingen:

Maya zei

Bedankt! Hij was heerlijk, ik ga hem zeker ook eens maken. (Waar koop je dadelstroop?)

Sophie van Wijnen zei

Yvette, zoek het licht op! Ik loop met mijn bordje, maar ik hoef niet zo ver want mijn aanrecht heeft Noorderlicht. Maar ik zou zeggen, zet de boel op een dienblad en loop de zon achterna! Ik zou me kunnen voorstellen dat je bijvoorbeeld in de woonkamer voor super foto's kunt maken. Of op de stoep buiten ;-)

Sophie van Wijnen zei

Oh en Maya, de dadelstroop komt van de Marokkaanse winkel. Zal ik voor jou ook een pakketje maken?

Unknown zei

Sophie, ik weet het ik weet het. Maar tegen de tijd dat ik eraan denk, is het licht weer wat minder. Denk aan mijn bladerdak :). Maar er komt een keer een foto, dat beloof ik.

Unknown zei

En Maya, dadelstroop kun je inderdaad vinden in een Marokkaanse of Turkse winkel. Ik kreeg laatst een potje van een groep dames :). Is ook lekker op een beetje geroosterd brood of op pannenkoeken.

Een reactie posten