17 juni 2013

Kleine taartjes

De laatste tijd maak ik veel uit de kookboeken van Ottolenghi. Thuis roepen mijn kinderen al regelmatig bij een brouwsel: "Dat komt zeker uit dat boek". En dan nog, denk ik dan maar. Want de recepturen staan me erg aan. Het eerste boek, Het Kookboek, is veelzijdig. Er staan voor-, hoofd- en nagerechten in, maar ook baksels, smeersels en smaakmakers.

Voor vaderdag koos ik de tartelettes uit dit kookboek. Ottolenghi heeft vijf recepten in zijn boek opgenomen. Ik kon eigenlijk niet zo goed kiezen en dus heb ik drie soorten gemaakt. Een mens moet toch iets te kiezen houden, he.

Het zoete korstdeeg kun je eenvoudig van tevoren maken. Je schijnt het ook te kunnen invriezen, maar zover ben ik dit keer niet gekomen. Ik heb de tartelettes de avond ervoor gemaakt en ook de lemon curd. Die ik overigens ook heb ingevroren om te kijken of dat wel een goed idee is. Wordt vervolgd, maar dat terzijde.

De lemon curd moet je echt een dag eerder maken en minimaal een nachtje in de koelkast laten staan. De smaak is daarna intens en lekker en bovendien is de curd dan mooi stijf geworden.

Nodig voor de vers fruit-mascarponetaartjes

Bereiding
  1. Vul de tartelettes tot driekwart vol met de mascarponecreme.
  2. Versier ze met het verse fruit.
  3. Bestuif vlak voor het opdienen met poedersuiker

Nodig voor de tartelettes met chocolade
  • 6 voorgebakken tartelettes, nog in de vorm
  • 150 gram pure chocolade
  • 100 gram boter, in stukjes
  • 1 ei
  • 1 eidooier
  • 30 gram kristalsuiker
  • cacao om te bestuiven

Bereiding
  1. Verhit de oven tot 170 graden.
  2. Smelt de chocolade met de boter au bain marie.
  3. Klop het ei met de eidooier en de suiker tot een luchtige bleke massa en spatel deze door het chocolademengsel.
  4. Vul de tartelettes helemaal tot de rand. Bak in ongeveer 6 minuten gaar.
  5. Laat helemaal afkoelen. Let wel op, want de vulling is nog vloeibaar totdat de tartelettes helemaal zijn afgekoeld.
  6. Bestuif vlak voor het opdienen met cacao.

Nodig voor de lemoncurdtartelettes met meringue

Bereiding
  1. Verhit de oven tot 150 graden.
  2. Klop de eiwitten schuimig en voeg dan beetje bij beetje de suiker toe (als je de suiker er te snel helemaal inmikt, dan zakt je schuim in door het gewicht). Klop helemaal stijf.
  3. Vul de tartelettes voor drie kwart met de lemon curd.
  4. Spuit met een spuitzak het eiwitschuim op de tartelettes. Zet heel even (een minuut of twee) in de oven, totdat de eiwittoefjes ietwat zijn verkleurd.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hai, dank je wel voor je recepten.
Ik wil graag tartelettes maken maar weet niet of je 1/3 recept korstdeeg letterlijk moet nemen. Ik vermoed van niet.
En zou dan graag de precieze hoeveelheden van de ingrediƫnten willen weten.
1/3 recept zoet korstdeeg =
110 gram bloem
33,33 gram poedersuiker
geraspte schil van een halve citroen DIT OOK DOOR 3-EN DELE????
snuf zout
60 gram koude boter, in kleine blokjes
1 eidooier DIT OOK DOOR 3-EN DELEN?
2 el ijskoud water 2 EETLEPELS IS ROND DE 30 GRAM DUS 10 GRAM KOUD WATER???
Alvast bedankt

Unknown zei

Hoi, ik zie je vraag nu pas, sorry! Wat ik doe is het hele recept voor het korstdeeg maken en daar dan een derde van gebruiken. De rest vries ik in porties in, waardoor ik een andere keer snel aan de slag kan.

Unknown zei

Hoi, ik zie je vraag nu pas, sorry! Wat ik doe is het hele recept voor het korstdeeg maken en daar dan een derde van gebruiken. De rest vries ik in porties in, waardoor ik een andere keer snel aan de slag kan.

Een reactie posten